Thursday, December 26, 2013

En midsommarnattsdröm

År 2000 tog jag studenten och var den enda i kompisgänget som hade bil. Den sommaren blev min bil kompisgängets förlängda vardagsrum. Vi åkte runt, parkerade någonstans, lyssnade på musik och drack bärs (jag drack såklart inte när jag körde). 

En kväll när jag hade släppt av de flesta av kamraterna hängde jag kvar i stan. Av en slump stötte jag på Håkan Hellström och en polare till honom. Håkan hade just släppt ”Känn ingen sorg för mig Göteborg skivan” och var stans snackis. Jag gav Håkan och hans vän en skjuts och vi satt kvar en stund i bilen och lyssnade på Bowie när vi kom fram. Håkan hittade ett par gamla trumstockar i backsätet och trummade med mot nackstödet. Jag försökte skoja till det med att jag var en vän med en bil men jag minns inte om de tyckte skämtet var så kul. Innan vi skiljdes åt fick jag frågan varför min bils ena navkapseln var borta. Jag berättade att det hade hänt dagen innan när jag gett två tjejer en skjuts till Sticky Fingers. Som ”tack” för skjutsen ”tit-flashade” den ena tjejen helt utan förvarning och för en sekund tappade jag uppmärksamheten på vägen och körde in i en trottoarkant.  Jag minns att både Håkan och hans vän åtminstone skrattade när jag berättade om den fadäsen.


I mitt jobb har jag träffat många kändisar men Håkan är en av de varmaste och gedignaste personer jag någonsin träffat. Tacksamheten han utstrålar inför att han har möjligheten att få hålla på med det han brinner för, är något jag själv inspireras av. Jag kommer alltid förknippa sommaren 2000 med studenten, bilen och Håkans första skiva. Varken nu som då förstår jag inte riktigt den musikaliska storheten i plattan men varje gång jag hör den så kommer alla varma minnen fram.  


No comments: